Škoda 1203

Výrobce AZNP, závod Vrchlabí (1968 - 1982)

TAZ Trnava (1981 - 1999)
Roman Jirouš - OCELOT Žacléř (1994 - dosud)

Další jména TAZ 1500
Roky produkce 1968 – dosud
Předchůdce Škoda 1202
Karoserie skříň/mikrobus, valník
Designér Miloš Krejčíř
Technické údaje
Délka 4520 mm
Výška 1900 mm
Rozvor 2320 mm
Pohotovostní hmotnost mikrobus 1260 kg, dodávka 1170 kg, valník 1180 kg
Užitečná hmotnost mikrobus 700 kg, dodávka 950 kg, valník 1000 kg

 

Škoda 1203 (lidově zvaná „dvanáctsettrojka“ nebo též posměšně „dvanáctsettroska“) je první a dosud jediný český, resp. československý sériově vyráběný malý užitkový automobil se samonosnou bezkapotovou karosérií. Zároveň jde o poslední automobil značky Škoda klasické koncepce (motor s převodovkou vpředu, pohon zadních kol).

Škoda 1203 se stala jedním z nejrozšířenějších malých užitkových vozidel. Mezi klady tohoto automobilu patří velký užitný prostor a jeho variabilní využití, naopak velmi nepříznivě byl hodnocen slabý a přehřívající se motor, problémy s řazením, mizerné jízdní vlastnosti bez zátěže atd. Přes tyto neustálé stesky uživatelů a zoufalou strnulost techniky vydržel vůz bez podstatnějších konstrukčních zásahů ve výrobě přes třicet let a nemalou měrou se zasloužil o rozvoj živností a drobného podnikání po roce 1989.

V současné době (2011) se tyto vozy na českých silnicích vyskytují už jen sporadicky, ze služeb u menších firem nebo u živnostníků je vytlačily zejména moderní vozy Ford Transit a VW Transporter. Občas se objevují repasované vozy z novovýroby, kdy dochází k "výměně všech částí karosérie mezi přední a zadní poznávací značkou".