Škoda 742

Výrobce AZNP
Další jména Škoda 105, Škoda 120, Škoda 125, Škoda 130, Škoda 135, Škoda 136
Roky produkce 1976 – 1990
Vyrobeno 2 020 250 kusů
Místa výroby Mladá Boleslav, Vrchlabí, Kvasiny (vše ČSSR)
Modernizace 1983
Předchůdce Škoda 100/110
Nástupce Škoda Favorit
Příbuzné vozy Škoda 743
Karoserie 4dveřový sedan
Druh pohonu zadní kola, motor vzadu
Třída střední, tříprostorové
Technické údaje
Délka (do 1983) 4160, (od 1983) 4200 mm
Šířka (do 1983) 1595, (od 1983) 1610 mm
Výška (do 1983) 1400, (od 1983) 1400 mm
Rozvor 2400 mm
Objem zavaz. prostoru 400 (280 vpředu, 120 za zadními sedadly) l
Celková hmotnost 1255 až 1290 kg
Počet míst 5
Maximální rychlost 130 až 150 km/h
Objem nádrže do 1983 38 l, od 1984 37 l
Spotřeba podle provedení od 5,7 po 9,7 l/100 km
Motor
Motor vodou chlazený čtyřdobý zážehový čtyřválec OHV
Výkon podle provedení 33,1 až 46,0 kW
Převodovky
Převodovka manuální, řazení na podlaze
Počet převodových stupňů
 

Škoda 742 je řada osobních automobilů, vyráběná automobilkou AZNP Mladá Boleslav v druhé polovině 70. let a v 80. letech 20. století. Obchodní označení vozů je Škoda 105, Škoda 120, Škoda 125, Škoda 130, Škoda 135, Škoda 136 – liší se především motorem a úrovní výbavy.

Předchůdcem této řady byly vozy Škoda 100 a 110, následovníkem byla Škoda Favorit a odvozeným typem kupé Škoda Garde, po modernizaci přejmenované na Škoda Rapid. Za necelých 14 let sériové výroby vznikly více než dva miliony těchto čtyřdveřových sedanů. Ještě v roce 2002 (tj. dvanáct let po ukončení výroby!) byly podle statistik registrovaných vozů nejpočetněji zastoupeným typem osobního automobilu na českých silnicích.

Byl to prakticky poslední typ škodovek, které si mohl zručný mechanik–amatér opravit v celém rozsahu v domácí dílně (oproti současným autům, které je často nutné připojit na počítačovou diagnostiku, jinak je i nejzručnější mechanik bez šance).

Za velkou výhodu považují někteří motoristé zadní náhon před motorem – vůz často dobře projede i tam, kde vozy s předním náhonem nemají šanci (např. blátivá cesta, hluboký sníh ve stoupání apod.). I z tohoto důvodu si lidé na vsích tato zastaralá auta stále drží – nevidí za ně v této kategorii náhradu a plně jim jejich jízdní komfort postačuje. Jiná skupina motoristů naopak tuto koncepci zavrhuje jako nebezpečnou.