Škoda Favorit

Výrobce Škoda
Další jména Škoda Forman
Roky produkce 1988 – 1995
Vyrobeno 783 167 (Favorit)
219 254 (Forman) kusů
Místa výroby Mladá Boleslav, Vrchlabí
Modernizace 1991, 1993
Předchůdce Škoda 742
Nástupce Škoda Felicia
Příbuzné vozy Škoda Pick-up
Konkurence Volkswagen Golf
Lada Samara
Karoserie pětidveřový hatchback, pětidveřové kombi
Designér Nuccio Bertone
Druh pohonu pohon předních kol
Třída nižší střední třída[zdroj?]
Technické údaje
Délka 3815 mm
Šířka 1620 mm
Výška 1415 mm
Rozvor 2450 mm
Pohotovostní hmotnost 840 kg
Celková hmotnost 1290 kg
Počet míst 5
Zrychlení z 0-100 km/h 14 s
Objem nádrže 47 l
Motor
Motor řadový
Objem 1289 l
Počet válců 4
Výkon 40, 43, 46, 50 kW
Převodovky
Druh manuální
Počet převodových stupňů
 

Škoda Favorit je osobní automobil nižší střední třídy,[1][2] vyráběný automobilkou Škoda od roku 1988 do roku 1995. Automobil byl poprvé představen v roce 1987 na strojírenském veletrhu v Brně, během výroby prošel dvakrát modernizací. Byl k dispozici v několika stupních výbavy a také v několika limitovaných verzích.

Favorit byl základním typem, kromě řady nerealizovaných prototypů byla odvozeno i několik úspěšných variant: odvozené kombi se jmenovalo Škoda Forman, užitkové verze nesly označení Škoda Favorit Praktik, Škoda Forman Praktik, Škoda Pick-up a Škoda Forman Plus. Společnost Metalex vyráběla odvozený kabriolet MTX Roadster a užitkový MTX Pick-up D. C. určený pro export. Na základě Favoritu se vyráběly také elektromobily Škoda Eltra 151.

Pro tuzemský automobilový průmysl znamenal Favorit velký krok vpřed.[3] Stal se druhým automobilem (po Ladě Samaře) v bývalých zemích komunistického bloku, který nebyl licenční a svými vlastnostmi se mohl ve své třídě postavit vedle západoevropských aut, jelikož měl hospodárné provozní vlastnosti a zájem o něj od počátku překonával výrobní kapacity.[4] Automobil získal řadů úspěchů ve sportu, zejména v rallye.[5]